Gain Staging
Vroeger vs nu
• Vroeger: heel belangrijk: analoge gerief, signal to noise ratio
• Nu: je moet niet zo hot printen -> grote dynamische range, geen digitale clipping • Creëer genoeg headroom voor de master
Waarom?
• Sneller mixen
• Makkelijker mixen
• Plugins klinken beter -> sweet spot
Volume balancing?
• Gain = input level
• Volume = output level
Hoe?
• Trim/gain plugin
• DAW gain systeem
• Bij midi -> in de plugin
• Visueel
Sweet Spot?
• Vu meter
• Pas op voor transient instrumenten
• Voor mixing
• -> Vooral belangrijk als je veel plugins gebruikt
Gain automatisatie
• Belangrijk voor compressie
Loudness
https://www.masteringthemix.com/blogs/learn/76296773-mastering-audio-for-soundcloud itunes-spotify-and-youtube
Loudness war
Illustratie van geluidsniveaus van verschillende versies van Something van The Beatles.
De loudness war (luidheid-oorlog) verwijst naar de trend om de de indruk van het geluidsniveau van muziekopnames te verhogen.
Geen enkele artiest wil dat zijn of haar muziek in een uitzending zacht klinkt ten opzichte van muziek van anderen, dus voor de zekerheid werd muziek steeds luider gemaakt. Dit wordt de loudness war genoemd. De gemiddelde luidheid van muziekopnames wordt verhoogd ten koste van de dynamiek. Dit kan de luisterervaring nadelig beïnvloeden.
Luister ervaringen
Normalization
Most online platforms have a normalization process. This makes the music play back at a consistent volume. When you hear a ‘quietly mastered’ jazz track followed by a ‘loudly mastered’ dubstep track they maintain a constant perceived loudness.
Waarom bouncen op specifieke LUFS level?
Stimuleert het maken van dynamische tracks!!
-14LUFS -8LUFS
-14LUFS -14LUFS
Loudness Targets
True Peak
• -0,1dBTP -> niet clippen
• -0,3dBTP -> Voor convertie naar mp3
• Zie lijst
LUFS Beinvloeden op een goeie manier?
1. Saturatie gedurende de productie
a. Voegt harmonische informatie toe.
b. Maakt een geluid rijker en het voelt luider aan.
c. Door dit op verschillende tracks te doen (eventueel subtiel en/of op de master) -> luidere track zonder over te compressen/limiten.
2. Parallel compressie
a. Je hebt nog de initiele klank
b. Toevoeging -> grotere luidheid
3. Bus compressie in layers
a. Chain 2 a 3 verschillende compressors in de master chain
b. Key = subtiel
i. 1 a 2 dB reductie
ii. Attack rond de 30ms
iii. Release rond de 50 ms
iv. Ratio 2:1 a 4:1
c. Varieer de compressors van setting en stijl
4. Oxford inflator
a. Magic
b. Meer luidheid zonder saturatie, compressie, EQ of limiting
5. Chaining Limiters
Praktijk