View Categories

Mastering/Loudness

1 min read

Gain Staging 

Vroeger vs nu 

• Vroeger: heel belangrijk: analoge gerief, signal to noise ratio 

• Nu: je moet niet zo hot printen -> grote dynamische range, geen digitale clipping • Creëer genoeg headroom voor de master 

Waarom? 

• Sneller mixen 

• Makkelijker mixen 

• Plugins klinken beter -> sweet spot 

Volume balancing? 

• Gain = input level 

• Volume = output level 

Hoe? 

• Trim/gain plugin 

• DAW gain systeem 

• Bij midi -> in de plugin 

• Visueel 

Sweet Spot? 

• Vu meter 

• Pas op voor transient instrumenten 

• Voor mixing 

• -> Vooral belangrijk als je veel plugins gebruikt 

Gain automatisatie 

• Belangrijk voor compressie

Loudness 

https://www.masteringthemix.com/blogs/learn/76296773-mastering-audio-for-soundcloud itunes-spotify-and-youtube 

Loudness war 

Illustratie van geluidsniveaus van verschillende versies van Something van The Beatles. 

De loudness war (luidheid-oorlog) verwijst naar de trend om de de indruk van het  geluidsniveau van muziekopnames te verhogen. 

Geen enkele artiest wil dat zijn of haar muziek in een uitzending zacht klinkt ten opzichte van  muziek van anderen, dus voor de zekerheid werd muziek steeds luider gemaakt. Dit wordt  de loudness war genoemd. De gemiddelde luidheid van muziekopnames wordt verhoogd ten  koste van de dynamiek. Dit kan de luisterervaring nadelig beïnvloeden. 

Luister ervaringen

Normalization 

Most online platforms have a normalization process. This makes the music play back at a  consistent volume. When you hear a ‘quietly mastered’ jazz track followed by a ‘loudly  mastered’ dubstep track they maintain a constant perceived loudness. 

Waarom bouncen op specifieke LUFS level? 

Stimuleert het maken van dynamische tracks!!

-14LUFS -8LUFS 

-14LUFS -14LUFS 

Loudness Targets 

https://www.loudnesspenalty.com

True Peak 

• -0,1dBTP -> niet clippen 

• -0,3dBTP -> Voor convertie naar mp3 

• Zie lijst 

LUFS Beinvloeden op een goeie manier? 

1. Saturatie gedurende de productie 

a. Voegt harmonische informatie toe. 

b. Maakt een geluid rijker en het voelt luider aan. 

c. Door dit op verschillende tracks te doen (eventueel subtiel en/of op de  master) -> luidere track zonder over te compressen/limiten. 

2. Parallel compressie 

a. Je hebt nog de initiele klank 

b. Toevoeging -> grotere luidheid 

3. Bus compressie in layers 

a. Chain 2 a 3 verschillende compressors in de master chain 

b. Key = subtiel 

i. 1 a 2 dB reductie 

ii. Attack rond de 30ms 

iii. Release rond de 50 ms 

iv. Ratio 2:1 a 4:1 

c. Varieer de compressors van setting en stijl 

4. Oxford inflator 

a. Magic 

b. Meer luidheid zonder saturatie, compressie, EQ of limiting 

5. Chaining Limiters 

Praktijk 

https://youlean.co/youlean-loudness-meter/

Powered by BetterDocs

Scroll to Top